۱۳۸۷ بهمن ۲۸, دوشنبه

به مناسبت دویستمین سالروز تولد داروین بزرگ


پنج شنبه گذشته (12 فوریه) همه مردم دنیا سالروز بزرگترین متفکر تاریخ زیست شناسی یعنی چالز داروین را جشن گرفتند. بیشتر موزه های تاریخ طبیعی به افتخار دویستمین سالگرد تولد داروین نمایشگاه هایی برپا نمودند و با دعوت رایگان مردم برای بازدید از این نمایشگاه ها، در راستای معرفی بهتر و بیشتر نظریه معروف تکامل داروین همت نمودند.
ذهن پرسشگر و خلاق داروین -که در رشته های پزشکی و الهیات تحصیل کرده بود- هرگز نتوانسته بود از لذت دانستن و پرسیدن سیراب شود و به همین خاطر تحصیل در رشته علوم طبیعی و به ویژه مطالعه جانوران را به عنوان برنامه تحصیلی خود انتخاب می کند.
مطالعات داروین و به ویژه سفر معروفش با کشتی بیگل که 5 سال به طول انجامید، و جمع آوری نمونه های زیادی از موجودات زنده از سراسر دنیا و به ویژه جزایر گالاپاگوس، جرقه هایی از وجود نوعی ارتباط نیایی در بین نمونه های مورد مطالعه اش را در ذهنش ایجاد کرد. پیگیری این مطالعات در نهایت منجر به تولید نظریه معروف او و انتشار آن در اثر ارزنده او به نام" منشاء گونه ها از طریق انتخاب طبیعی " شد. نطریه ای که به قول ریچارد داوکینز (استاد زیست شناسی در دانشگاه اکسفورد): " تا کنون هیچ نظریه جدیی نتوانسته مفهوم انتخاب طبیعی داروین را رد کند" (داوکینز. Blind Watchmaker).
متاسفانه مفاهیم این نظریه به قدری ناقص و ضعیف دردانشگاه های کشور ما آموزش داده می شوند که حتی بسیاری از معلمان زیست شناسی نیز از درک آن عاجز مانده اند. و چیزی که بیشتر از همه باعث غصه من بود، شنیدن این سوال تکراری از دانش آموزان و حتی معلمان بود که : " مگه نظریه تکامل باطل نشده؟؟؟؟؟؟"
باری، دیروز در موزه طاریخ طبیعی شهر کالرسروحه آلمان، نمایشگاه بزرگی به همین مناسبت برگزار شد، که شاید دیدن تصاویر آن برای شما هم جالب باشد.
چیزی که بیشتر از همه برای من خوشایند بود، دیدن شور و اشتیاق مردم برای یادگرفتن و دانستن بیشتر بود...

۱ نظر:

shahrzad گفت...

سلام اقای رجایی خوبه حالا که رفتید حداقل از وبلاگتون استفاده میکنیم

شهرزاد(از بچه های فرزانگان)